گردشگری

رفتینگ در رودخانه ارمند

رودخانه ارمند از جاذبه‌های ارزشمند و زیبای استان چهار محال و بختیاری است. این استان یک درصد از کل وسعت ایران را تشکیل می‌دهد و بیست و دومین استان کشور از نظر پهناوری می‌باشد. چهارمحال و بختیاری از شمال و مشرق به استان اصفهان، از مغرب به استان خوزستان، از جنوب به استان کهگیلویه و بویراحمد و از سوی شمال غربی به استان لرستان محدود می‌شود. بر پایه آخرین بخش‌بندی سیاسی کشور، استان چهار محال و بختیاری دارای 10 شهرستان، 43 شهر، 26 بخش و 51 دهستان است که شهرستان‌های این استان عبارت از شهرکرد، بروجن، لردگان، فارسان، اردل، کوهرنگ، کیار، بن، سامان و خانمیرزا است. رودخانه ارمند در شهرستان لردگان قرار دارد. این شهرستان با 1700 متر ارتفاع از سطح دریا در 160 کیلومتری جنوب شهرکرد قرار گرفته است. این شهرستان در دشت نسبتاً مسطحی در میان رشته کوه زاگرس قرار دارد و با قله‌هایی همانند ریگ و آس جم احاطه می‌شود. ارمند، روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان لردگان است که شامل دو دهستان ارمند و سپیدار می‌باشد. بنابر سرشماری مرکز آمار ایران، جمعیت بخش ارمند در سال 1395 برابر با 27637 نفر بوده است. مردم ارمند به زبان لری بختیاری صحبت می‌کنند. رودخانه زیبای ارمند به نام این روستا است که از نقاط دیدنی استان محسوب می‌شود و در جنگل‌های سبز کوه و دشت ارمند قرار دارد. این رودخانه پرارزش که از مناطق کوهستانی در ارتفاعات شرقی سرچشمه می‌گیرد و در دشت‌های مرکزی استان روان است، اصلی‌ترین پتانسیل منطقه محسوب می‌شود چرا که حوضه آبریز آن بیش از 50 درصد استان را شامل می‌شود و سالانه حدود 100 متر مکعب متوسط آبدهی آن است. رودخانه ارمند پس از عبور از منطقه ارمند، آب رودخانه سرخون را دریافت می‌کند و با پیوستن به رودخانه بازفت به سد کارون 4 که بر روی سرشاخه اصلی رودخانه کارون احداث شده است، می‌ریزد.

رود زیبای ارمند علاوه بر اهمیت جغرافیایی  به دلیل دارا بودن شرایط و ویژگی‌های مناسب تبدیل به یکی از بهترین مناطق ایران با اکوتوریسم (طبیعت‌گردی) ویژه شده است و از سال 1385 فعالیت گردشگری در این منطقه افزایش یافته و گردشگران بسیاری به این منطقه جذب شده‌اند. این رود پر آب و عریض سبب ایجاد صنعت قایقرانی و رفتینگ در منطقه ارمند است.  رفتینگ به معنای کلک‌سواری و قایقرانی در آب‌های خروشان است و به رودخانه‌های مخصوص این فعالیت آب سفید می‌گویند، بدان دلیل که در قسمت‌های متلاطم و خروشان رود آب کف می‌کند و به رنگ سفید در می‌آید آن را آب سفید یا  white water می‌گویند. تاریخچه این ورزش به سال 1960م در منطقه گراند کانیون آمریکا باز می‌گردد و می‌توان آن را جزو ورزش‌های پرطرفدار دنیا دانست بدین روی رودخانه ارمند توانسته است گردشگران بسیاری را به جهت ورزش‌ها ‌ و تفریحات  آبی به خود جذب کند و همچنین می‌تواند پتانسیل خوبی برای جذب گردشگران خارجی باشد. بهترین زمان برای انجام رفتینگ در آب‌های ارمند رود فصل بهار است زیرا رود دارای حجم آب بیشتری می‌باشد هرچند رودخانه و طبیعتش در فصل تابستان نیز بسیار خنک و دیدنی است. البته باید دانست که برای هر گونه تفریحات در آب‌های ارمند باید تجربه زیادی داشت و حتما باید به صورت گروهی و به همراه راهنما از آن استفاده کرد زیرا سختی و شدت آب را برای ورزش رفتینگ بین 1 تا 6 در نظر می‌گیرند و از آسان به بسیار خطرناک طبقه‌بندی می‌کنند عدد 1 مناسب کودکان خواهد بود و آخرین درجه آن به رودخانه مرگ معروف است. رودخانه ارمند درجه 5/2 تا 4 را دارا می‌باشد که مناسب رفتینگ و کایاک سواری متوسط تا حرفه‌ای خواهد بود.

منطقه بکر جغرافیایی ارمند علاوه بر رود زیبای ارمند دارای طبیعتی چشم‌نواز  نیز است گیاهانی مانند بلوط و زالزالک در اطراف رودخانه به وفور یافت می‌شود که طبیعتی زیبا را به وجود آورده است. به هم پیوستن سرچشمه رودهایی مانند دز، کارون و زاینده رود باعث شده دشت‌های زیادی در منطقه ایجاد شود و تالاب‌های بسیاری با زیستگاه‌های گیاهی و جانوری وجود داشته باشد. این شرایط جغرافیایی ویژه سبب گردید است که علاوه بر ورزش‌ها و تفریحات  آبی این منطقه برای طبیعت‌گردی نیز مناسب باشد.

طبیعت ویژه بخش ارمند با ویژگی‌های بیان شده چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد و می‌تواند یکی از بهترین انتخاب‌ها برای گذراندن تعطیلات و دور شدن از محیط شهری باشد. برای اقامت در کنار این طبیعت زیبا کمپی 1200 متر مربعی در دره یاس ساخته شده است و مجهز به 2 خوابگاه مجزا برای خانم‌ها و آقایان است. این کمپ تخت‌هایی به اندازه 32 نفر را در خود جای داده است، اما به علت دور بودنش از رودخانه، زیاد مورد استقبال گردشگران قرار نگرفته است. بسیاری از گروه‌های گردشگری جوان در حاشیه رود کمپ می‌زنند و شب خود را در کنار صدای دلنشین آب رودخانه می‌گذرانند اما برای رفاه بیشتر می‌توان از اقامت‌گاه‌های روستایی که مردم خونگرم و باصفای چهارمحال و بختیاری در اختیار مسافران قرار می‌دهند نیز استفاده کرد و سوغات محلی آنجا بهره برد. بادام، عسل، گلیم و گبه و نمدمالی از مهمترین صنایع دستی منطقه می‌باشد که خرید آنها از بومیان سبب رونق صنعت گردشگری می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *