گردشگری

اوپرت مرزی میان دو اقلیم

اوپرت نام روستایی است که جنوبی‌ترین منطقه استان مازندران را به شمال‌ترین منطقه استان سمنان متصل می‌کند.  این دره شگفت‌انگیز که جزو جاذبه‌های توریستی ایران محسوب می‌شود، در فاصله 55 کیلومتری شمال شهرستان مهدیشهر (سنگسر) در بخش شهمیرزاد و در دهستان چاشم واقع شده است و از لحاظ بخش بندی استانی در استان سمنان واقع است. دهستان چاشم  در بر گیرنده ده روستا به نام‌های چاشم، خطیرکوه، اساران، حمیدیه، دزگره افشار پایین، دشت گنبد، ارتت، دشت سفید، هیکوه و اوپرت است. این دهستان از سمت غرب به شهرستان فیروزکوه در استان تهران و از سمت شمال به سوادکوه و دودانگه در استان مازندران و از مشرق به شهرستان دامغان و از جنوب به شهرستان مهدیشهر متصل می‌گردد. روستای اوپرت در دل دهستان چاشم و در این موقعیت جغرافیایی قرار دارد. بر پایه سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395جمعیت روستای اوپرت  33 نفر (10 خانوار) بوده است و شغل اهالی آن دامداری و گله‌داری می‌باشد. عشایر منطقه مهدیشهر شاخص‌ترین کوچندگان دامنه البرز هستند. آنها طولانی‌ترین مسیر کوچ جهان را طی می‌کنند به طوری که فاصله دورترین نقطه ییلاقی و قشلاقی آنان به بیش از 1500 کیلومتر می‌رسد. اما  آنچه باعث اعجاز طبیعی این منطقه می‌گردد دیواره‌ای است که به نام روستا نام‌گذاری شده است  و به دیواره اوپرت مشهور است. این دیواره از سمتی به قسمت شمال شرقی قله خرونرو متصل است. قله خرونرو که با نام نرو نیز شناخته می‌شود با ارتفاع 3620متر از قله‌های منحصر به فرد کشور است که در نزدیکی سوادکوه قرار دارد و از قله‌های نیمه جنگلی و صخره‌ای رشته‌کوه البرز شرقی است. سمت دیگر دیواره به دشت کویر متصل می‌شود. در حقیقت این دیواره بین دو گونه آب و هوایی قرار دارد و دو اقلیم متفاوت را به وجود آورده است زیرا دیواره اوپرت مانع عبور رطوبت از بخش شمالی به جنوبی می‌شود و به مرز مابین جنگل‌های هیرکانی در شمال و بخش کویری در جنوب تبدیل شده است. به علت توقف ابرهای باران‌زا در قسمت شمالی دامنه، سمت شمالی دامنه همیشه از گیاهان تازه پوشیده است اما سمت جنوبی به دلیل بارش کم بیشتر آب و هوایی گرم و خشک دارد. این شرایط سبب ایجاد پوشش گیاهی و زیستی متنوع شده است. چنانچه این منطقه به قطب پرورش گونه‌های مختلف گیاهی که اغلب دارویی نیز می باشند تبدیل شده است. از آن میان می‌توان به اورشمک، گوگ په، سیروک، زیره، اوک چو، قعلب، کولک، زولنگ، پاروک، مازش کو، الزی و اوجی اشاره کرد.

دشت وسیع، زیبا و جذاب گردشگری اوپرت علاوه بر همه چشم‌اندازهای بی‌نظیری که دارد با مناطق گردشگری دریاچه چورت و باداب سورت نیز هم‌جوار است. دریاچه چورت که در ارتفاع 1034متری از سطح دریا قرار گرفته است، در سال 1381 بر اثر زمین لرزه و رانش زمین و در پی آن بسته شدن مسیر آب چشمه‌ای که در کنار دریاچه قرار دارد، به وجود آمده است. این دریاچه زیبا در فاصله 80 کیلومتری از چشمه‌های باداب سورت، 50 کیلومتری سد سلیمان تنگه و در 120 کیلومتری دریاچه عباس‌آباد قرار گرفته است. دور تا دور دریاچه را که در شکاف دره‌ای تند قرار گرفته است را پوشش گیاهی جنگلی می‌پوشاند و میزان آب دریاچه با توجه به میزان بارش متغیر است. باداب سورت هم که در نزدیکی دیواره اوپرت قرار دارد جز چشمه پلکانی تراونتی بی‌نظیر در ایران و کم‌نظیر در جهان است که پس از کوه دماوند به عنوان دومین میراث طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ایران ثبت شده است. باداب شامل چندین چشمه با آب‌های کاملا متفاوت از لحاظ رنگ، بو، مزه و حجم آب است و دارای طبیعتی بکر و منحصر به فرد است. علاوه بر این دو اثر بی‌نظیر در منطقه اوپرت می‌توان شاهد آبشارهای گوناگونی چون آبشار فینسک (در مسیر شهمیرزاد به فولاد محله)  و آبشار اوبن (از پل سفید به مسیر سنگده) بود. همچنین این منطقه دارای چشمه‌های زیادی همچون قل‌قل چشمه، کنگل چشمه، پایین لوتی‌گرد چشمه، بالا لوتی‌گر چشمه، کله چشمه و عمارت سرچشمه است.

بدین صورت باید گفت که این منطقه امکان کوهنوردی، دامنه‌گردی و پیاده‌روی را دارا می‌باشد و با یک برنامه‌ریزی منظم می‌توان بخشی از طبیعت بکر منطقه را دید اما بهترین زمان سفر به این منطقه زیبا اواخر اردیبهشت تا اواخر آبان ماه می‌باشد. با این حال هر زمانی که قصد سفر به این منطقه را داشتید حتما از شرایط آب و هوایی مطلع شوید چرا که در ارتفاعات اوپرت معمولا باد سرد و تغییرات جوی زیاد است. بهتر است جهت بازدید از این منطقه از لیدرهای متخصص استفاده نمایید و یا با تورهای گردشگری به سفر بروید. معمولا کسانی که به صورت انفرادی به منطقه اوپرت می‌روند در روستا ساکن می‌شوند و از طبیعت آنجا نیز استفاده می‌کنند. در این منطقه خانه‌های روستایی به عنوان اقامتگاه برای مسافران استفاده می شود اما کسانی که گروهی مسافرت می‌کنند معمولا در منطقه کمپ می‌زنند و معمولا بین یک تا دو روز را در دشت وسیع اوپرت می‌گذرانند.

سوغات منطقه اوپرت در وهله اول، محصولات لبنی می‌باشد. عشایر منطقه از شیر گوسفند و بز 32 نوع محصول لبنی تولید می‌کنند که می‌توان به ماست، آرشه، دوغ خورش، چیک کو توک، مامایی وو، سزمه و … اشاره کرد. همچنین آنها در تولید نوعی شکلات محلی به نام چیکو تبحر خاصی دارند. از دیگر سوغات منطقه فرش دستباف، جاجیم، پلاس(قالچه ابریشمی) است که گردشگران می‌توانند هنگام بازدید از منطقه تهیه کنند و سسب رونق صنعت گردشگری شوند.

آنچه در بازدید از منطقه اوپرت بسیار اهمیت دارد حفظ محیط زیست منطقه است. این منطقه بکر جغرافیایی توانسته است گردشگران زیادی را به خود جلب کند و هرساله بازدید کنندگان بسیاری از جنگل‌های هیرکانی دیدن می‌کنند. اما به جهت آنکه منطقه اقامتی ویژه‌ای برای گردشگران در نظر گرفته نشده است، گردشگران باید خود به حفظ منطقه بپردازند و از ریختن زباله در منطقه، روشن نمودن آتش بدون پایه و رفتن در دشت با ماشین‌های آفرود خوداری کنند و بیشتر به صورت راه‌پیمایی منطقه را طی بنمایند. توجه به نکات پایه گردشگری طبیعی سبب می‌گردد که این منطقه بکر جغرافیایی حفظ گردد و آیندگان نیز از آن بهره ببرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *